CrossLøb

Søndag 9.00 - 10.00

Vi tester vores nye koncept af 8. og 29. november - tilmelding nederst på siden!

Instruktør: Jacob Grube Rasmussen og Jens Erik Laulund Skotte

Hvad er Crossløb?
Crossløb kaldes også terrænløb eller trailrun. Her bevæger man sig væk fra asfalten og bruger i stedet naturen som løberute. Det kan være i skove, på stier, op ad bakke, ned ad bakke, ud over en mark eller på stranden. Kun fantasien sætter grænser. Skadesrisikoen mindskes, når man løber på et blødere underlag og konditionen og teknikken udfordres i langt højere grad end ved almindeligt løb pga. det afvekslende underlag.

Hvordan gør vi det i Ollerup Gymnastikforening?
Til at starte med, har vi valgt at lægge niveauet så alle – både begyndere og mere øvede - kan være med. I vores opvarmning og fartlege, arbejder vi med niveauudligning, så man får noget ud af træningen lige meget hvilket niveau man er på. En Crossløb-time i Ollerup Gymnastikforening er som udgangspunkt opbygget således:
  • 5-10 min. grundopvarmning
  • 15-20 min. fartlege med styrkeøvelser inkluderet
  • 3-4 km Crossløb i området
Da vi gerne vil lave nogle afvekslende ruter, kan mødestedet variere fra gang til gang.
Når vi løber Crossløb går vi ikke så meget op i hvor hurtigt man løber – det handler om oplevelsen i naturen kombineret med den gode kondition. Samtidig med konditionstræningen får man noget styrketræning, som styrker sener og led.

Kræver det specielt udstyr?
Crossløb kan sagtens løbes i et par almindelige løbesko. Det er klart, at bliver man rigtig bidt af løbeformen, kan der investeres i et par løbesko beregnet til terrænløb, som bla. er vandtætte og som står bedre fast i blødt underlag. Men det er slet ikke nødvendigt i første omgang.
Derudover er det vigtigt at have noget forholdsvis tætsiddende tøj på, så man ikke hænger fast i grene og andet når vi løber på ruterne. Vær desuden opmærksom på ikke at tage for meget tøj på – selvom det godt kan føles køligt når man starter, så får du rigtig hurtigt meget varmt :-)